Deputy Group Leader & Coordinator Real Experiment
Julia Jarass war bis zum Ende des Teilprojekts am DLR am 31.08.2024 stellv. Leiterin der interdisziplinären Forschungsgruppe „Die Verkehrswende als sozial-ökologisches Realexperiment (EXPERI)“ und Koordinatorin der Realexperimente.
Since 2011, she has been working at the Institute of Transport Research at the German Aerospace Center as a research associate and project manager. From 2014 - 2018, Julia Jarass also worked on mobility as a building block of integrated urban development as part of the transdisciplinary working group “New Ways for the Integrated Development of Housing in Urban Areas” at the Academy for Spatial Research and Planning (ARL). She is currently researching active mobility and the transformation of public space. She is interested in the role that the perception of urban structures plays in walking and cycling and how cities need to be designed so that more journeys are made on foot or by bike. In order to experimentally test possible adjustments, areas in Berlin were temporarily redistributed in favor of active mobility and a higher quality of stay as part of EXPERI. These new spaces were designed in a participatory process with the population. The results of the real-life experiments can be found here:
- Real-life experiment “Temporary city square Klausenerplatz Kiez”
- Car-free summer road Barbarossa
- Square instead of intersection - rethinking street space: More quality of stay in public spaces as a driver for the traffic turnaround
- FAQ Pedestrian zone Lausitzer Platz
Julia Jarass studied geography in Berlin and Aix-en-Provence and completed her doctorate in 2017 with the title “Neues Wohnen und Mobilität” (published by VS Verlag). She teaches at the Technical University of Berlin.
Publications
Guihéry, Laurent; Jarass, Julia (2022): Mobility and transport policy in Germany and France: time for change and... joint solutions? In: Gustedt, Evelyn; Grabski-Kieron, Ulrike; Demazière, Christophe; Paris, Didier (eds.) (2022): Cities and Metropolises in France and Germany. Hanover, 128-144.
https://www.arl-net.de/system/files/media-shop/pdf/fb/fb_020/07_guihery-jarass.pdf | https://www.experi-forschung.de/mobility-and-transport-policy-in-germany-and-france-time-for-change-and-joint-solutions
Marquart, H., Stark, K. , Jarass, J. (2022): How are air pollution and noise perceived en route? Investigating cyclists’ and pedestrians’ personal exposure, wellbeing and practices during commute. Journal of Transport & Health. Volume 24, March 2022, 101325.
https://doi.org/10.1016/j.jth.2021.101325 | https://www.experi-forschung.de/how-are-air-pollution-and-noise-perceived-en-route-investigating-cyclists-and-pedestrians-personal-exposure-wellbeing-and-practices-during-commute
Jarass, J., Nähring, A., Merzoug, S., Becker, S., Götting, K., Kläver, A., Czeh, A. (2021). Square instead of intersection - Rethinking street space: More quality of stay in public space as a driver for the traffic turnaround. International Transportation 4|2021, 18-22.
Merzoug, S., Jarass, J. (2021). Emotionen beim Zufußgehen im urbanen Raum – Einflüsse eines alltäglichen Fußwegs auf das mentale Wohlbefinden in Berlin. Internationales Verkehrswesen 4|2021, 64-68.
Jarass, Julia; Schuppan, Julia; Stark, Kerstin (2021): Wie Corona das Mobilitätsverhalten verändert und was das für den nachhaltigen Stadtverkehr bedeutet. In: Just, Tobias, Plößl, Franziska (Eds.): Die Europäische Stadt nach Corona. Strategien für resiliente Städte und Immobilien. 79-95.
https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-658-35431-2_6
Stark, Kerstin; Schuppan, Julia; Kehlbacher, Ariane; Jarass, Julia; Gebhardt, Laura (2021): Urban Mobility, Working Culture, and Administration during the Covid-19 Crisis: Adjustments for a Resilient City. In: Pierre Filion, Brian Doucet, Rianne van Melik (2021): Policy and Planning - Global Reflections on COVID-19 and Urban Inequalities Volume 4. 159-167.
https://bristoluniversitypress.co.uk/volume-4-policy-and-planning
Heinrichs, D., Jarass, J. (2020). Alltagsmobilität in Städten gesund gestalten: wie Stadtplanung Fuß- und Radverkehr fördern kann. In: Bundesgesundheitsblatt 63, Seiten 945–952.
https://doi.org/10.1007/s00103-020-03180-1 https://elib.dlr.de/139761
Jarass, J. (2019). Zufußgehen – Sicher durch die Stadt. In: So geht's. Fußverkehr in Städten neu denken und umsetzen Edition Difu, 18. ISBN 978-3-88118-643-8.
Lenz, B., Jarass, J., Goletz, M. (2019). Zukünftige Entwicklung der Mobilität in Deutschland. Eine Studie zur Tankstellennutzung im Jahr 2040. [sonstige Veröffentlichung]
2018
Jarass, J. (2018). Neues Wohnen und Mobilität Präferenzen und Verkehrsmittelnutzung in einem innerstädtischen Neubaugebiet. Studien zur Mobilitäts- und Verkehrsforschung. Springer. ISBN 978-3-658-20717-5.
https://doi.org/10.1007/978-3-658-20718-2 https://elib.dlr.de/125551
Jarass, J., Scheiner, J. (2018). Residential self-selection and travel mode use in a new inner-city development neighbourhood in Berlin. In: Journal of Transport Geography (70), Seiten 68-77. Elsevier. DOI: 10.1016/j.jtrangeo.2018.05.018 ISSN 0966-6923
https://doi.org/10.1016/j.jtrangeo.2018.05.018 https://elib.dlr.de/120699
2017
Jarass, J., Oostendorp, R. (2017). Intermodal, urban, mobil – Charakterisierung intermodaler Wege und Nutzer am Beispiel Berlin. In: Raumforschung und Raumordnung, 75 (4), Seiten 355-369. Springer. DOI: 10.1007/s13147-017-0478-z ISSN 0034-0111
https://doi.org/10.1007/s13147-017-0478-z https://elib.dlr.de/113591
2015
Frenzel, I., Jarass, J., Trommer, S., Lenz, B. (2015). Erstnutzer von Elektrofahrzeugen in Deutschland. Nutzerprofile, Anschaffung, Fahrzeugnutzung. Projektbericht.
Jarass, J. (2015). New living concepts in the city: the potential impact of urban planning on travel behaviour. In: ECEEE SUMMER STUDY PROCEEDINGS 2015, Seiten 707-714.
Trommer, S., Jarass, J., Kolarova, V. (2015). Early adopters of electric vehicles in Germany unveiled. In: Proceedings of the 28th International Electric Vehicle Symposium and Exhibition.
Jarass, J. (2015). Acceptabilité sociale et environnementale de la mobilité: Les préférences résidentielles et leur influence sur les comportements en matière de transports. In: Acceptation sociale et développement des territoires Sociétes, Espaces, Temps. ENS Editions. Seiten 95-110. ISBN 978-2-84788-693-1.
https://doi.org/10.4000/books.enseditions.5624 https://elib.dlr.de/110272
2014
Jarass, J., Frenzel, I., Trommer, S. (2014). Early Adopter der Elektromobilität- Wer sie sind und wie sie fahren. In: Internationales Verkehrswesen, 66 (2), Seiten 70-72. Deutscher Verkehrs Verlag Media Group, Hamburg. ISSN 0020-9511
Jarass, J., Heinrichs, D. (2014). New Urban Living and Mobility. In: Transportation Research Procedia (1), Seiten 142-153. Gebruder Borntraeger Verlagsbuchhandlung.
2013
Giesel, F., Jarass, J. (2013). Nahräumliche Mobilität im Alter? Mobilitätsverhalten älterer Menschen in Berliner Sozialräumen. In: Österreichische Zeitschrift für Verkehrswissenschaft: ÖZV, 60. Jahrgang (Heft 1-2), Seiten 20-33.
2012
Jarass, J. (2012). Wohnstandortpräferenzen und Mobilitätsverhalten Verkehrsmittelwahl im Raum Köln. VS College. Springer VS. ISBN 978-3-531-18438-8.
https://doi.org/10.1007/978-3-531-94340-4 https://elib.dlr.de/79646
German Aerospace Center (DLR)
Institut für Verkehrsforschung
Rudower Chaussee 7
12489 Berlin