Photo: Die Hoffotografen GmbH

Doctoral Candidate

Alexander Czeh ist wissenschaftlicher Mitarbeiter am Institut für Verkehrsforschung des Deutschen Instituts für Luft- und Raumfahrt (DLR) und Experte für nachhaltige Mobilität mit den Schwerpunkten Aktive Mobilität, Lastenradverkehr, Paratransit und Flächengerechtigkeit in der Stadt- und Verkehrsplanung. Er promoviert an der Fakultät für Architektur an der Technischen Universität Braunschweig zu den Potenzialen der Verkehrswende für die Umgestaltung des städtischen Raumes. Dabei untersucht er z. B., ob durch die Verkehrswende mehr Wohnraum durch den Rückbau durch Autoinfrastruktur in den Städten gewonnen werden kann. Alexander Czeh studierte an den Technischen Universitäten von Dresden, Delft und Berlin und hält einen MBA in Sustainable Mobility Management und einen M.Sc. in Verkehrswirtschaft. Als Wissenschaftler, Berater und GIS-Analyst arbeitete Alexander Czeh für internationale Kooperationen im Bereich der Entwicklungszusammenarbeit, den öffentlichen Sektor sowie für die Privatwirtschaft in Georgien, Deutschland, Kasachstan, Laos, Liberia, der Ukraine, Saudi-Arabien, Tansania und Vietnam. Alexander Czeh ist Mitglied des European Institute for Sustainable Transport und Ländermanager Deutschland für den Lastenrad-Sharing-Anbieter Cargoroo.

Publications

2021

Jarass, J., Nähring, A., Merzoug, S., Becker, S., Götting, K., Kläver, A., Czeh, A. (2021). Platz statt Kreuzung – Straßenraum neu denken: Mehr Aufenthaltsqualität im öffentlichen Raum als Treiber für die Verkehrswende. Internationales Verkehrswesen 4|2021, 18-22.

https://www.experi-forschung.de/platz-statt-kreuzung-strassenraum-neu-denken-mehr-aufenthaltsqualitaet-im-oeffentlichen-raum-als-treiber-fuer-die-verkehrswende

2020

Czeh, A. (2020, 27. Mai). Pop-up infrastructure for active mobility in Berlin.    

 

https://storymaps.arcgis.com/stories/9f47ef654c7841e1a8d35034088d75b7

Publications before the project period

2014

Czeh, A. (2014). Cycling in Monrovia – Transport and more; Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit GIZ. 

http://sutp.transport-nama.org/files/contents/documents/resources/C_Case-Studies/GIZ_SUTP_CS_Cycling-in-Monrovia_EN.pdf

2013

Schmid, D., Bartholdi, M., Moosmann, K., Czeh, A., Engelskirchen, M. (2013). Access to Basic Services and Accessibility of the Population; Kreditbank für Wiederaufbau (KfW) and Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit GIZ.

2012

Czeh, A., Kamara, A., Mrozek, M., Nuah, S. (2012). Challenges of informal motorcycle transport in Liberia; Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit GIZ.    

https://www.sutp.org/publications/challenges-of-informal-motorcycle-transport-in-liberia

German Aerospace Center (DLR)
Institut für Verkehrsforschung
Rudower Chaussee 7
12489 Berlin

Category Publication
This case study underlines why the advantages of cycling are even greater in a city with conditions like Monrovia than in a developed city.
Category Publication
Mobility is a key element in the economic and social development of rural areas. The following article gives an overview about the interdependencies of transport and rural development.
Category Publication
The case study covers challenges of motorcycle transport in Liberia based on a survey of national and local stakeholders. The study gives recommendations in order to improve the security of drivers and customers as well as for the improvement of the working conditions.
Category Media
"The already rising fuel prices in Germany have quickly climbed to unimagined heights since the war in Ukraine began. Many complain about the effects, others see opportunities for the traffic transition. (...)"
Category Blog
This blog article investigates whether there is a correlation between car ownership and socio-economic situation of the inhabitants in Berlin. For this purpose, the car ownership rate (cars per 100 inhabitants) is compared with the socio-economic status on the level of 436 lebensweltlich orientierten Räumen (LOR).
Category Media
In an interview with the specialist portal GIS-IQ, Alexander Czeh explains what measures cities took during the Corona crisis to create better conditions for cycling and walking.
Category Publication
Encouraging cycling and walking as means of transport for getting around the city is not only good for the environment and air quality per se, but currently also supports the overall public health goal of minimizing the spread of COVID-19. As each person that cycles or walks instead of using public transit is thereby considerably reducing the risk of infection or of infecting others.
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